Debatindlæg: SF vil have en moderne borgerrådgiver

Foto


Ole Kæhler
Ole Kæhler
30. marts 2025 kl. 19:24

Læsetid: 3 minutter


Jørgen Jørgensen, SF, skriver:

På initiativ af SF fik Sønderborg kommune for 12 år siden en borgerrådgiver. Desværre blev ordningen afskaffet for et par år siden. Derfor var det noget af en spøjs oplevelse, at overvære debatten på seneste byrådsmøde. Venstre havde fremsat et sympatisk forslag om en telefonlinje, som mennesker med et usynligt handikap, kunne benytte for at komme i kontakt med kommunen. Det var alle politiske partier enige om, at der var behov for. Men selvfølgelig var de uenige om hvad og hvordan. Det er jo valgår, så Venstre skulle ikke løbe med hele æren.

Og lige pludselig, som debatten skred frem, spøgte ideen om en borgerrådgiver igen. Frem og tilbage er jo lige langt. Men nu havde man jo lige afskaffet borgerrådgiveren, så kunne man jo ikke… så forslaget om en telefonlinje blev overladt til forvaltningen at arbejde videre med. Hvis nogen her læser syltekrukke, er det nok ikke helt ved siden af.

Men før forvaltningen bruger alt for meget krudt på at fremkomme med et forslag så vid, at SF i det nye byråd vil genfremsætte dets gamle forslag om en borgerrådgiver, men i en moderniseret udgave. I de år SF ikke har været i byrådet, har vi måtte se på, at man politisk og administrativt har udhulet og undergravet borgerrådgiver funktionen, så den til sidst ikke virkede efter hensigten.

Denne gang er det vigtigt at borgerrådgiveren bliver uvildig. Derfor skal funktionen være uafhængig af forvaltning og det politiske system, således der kan bygges en troværdig bro mellem borger og kommune. Det er vigtigt for SF, at borgernes retssikkerhed styrkes, og alle borgere har nem, let og lige adgang til borgerrådgiveren. Ikke kun de med et usynligt handikap.

Borgerrådgiveren skal have egen hjemmeside, med alle de nødvendige oplysninger om hvad man kan hjælpe borgerne med. Og hvordan man kan kontaktes. Ved personlig henvendelse og/ eller ved hjælp af alle relevante digitale muligheder der findes. Fx en app til lige at ”banke på”.

Borgerrådgiverens opgaver skal bl.a. være at

Rådgive og vejlede borgerne, så det bliver lettere at henvende sig til kommunen.

Hjælpe borgerne med at blive hørt i sager, hvor kommunens behandling af dem

og deres sag ikke er god nok.

Hjælpe kommunen til at højne kvalitet i sagsbehandlingen og borgernes retssikkerhed.

Kommunen skal sikre, at borgerrådgiveren besidder de relevante kompetencer

Vejlede borgerne i klagesystemet, og hjælpe til forståelse af afgørelser mv.

Tilbyde mægling

Det bliver godt. Hvis da ikke ’nogen’ skynder sig – det er jo valgår – at indføre den gamle borgerrådgiver løsning inden SF igen kommer i byrådet til novenber.