Rejsehold fik sygedagpengeforløbene gjort kortere

Jobcenter. Pressefoto af: Sønderborg Kommune


Ole Kæhler
Ole Kæhler
7. maj 2025 kl. 10:29

Læsetid: 3 minutter


Rejseholdet, en del af ’Sønderborg i Arbejde’, har siden 2020 arbejdet målrettet på at forebygge langvarige sygemeldinger blandt medarbejdere. Indtil marts 2025 har Rejseholdet været i kontakt med 137 af kommunens virksomheder og 1.833 borgere, hvilket har resulteret i 1192 undgåede eller afkortede sygedagpengeforløb.

I efteråret 2024 gennemførte Rejseholdet tilfredshedsundersøgelser blandt praktiserende læger og virksomheder i Sønderborg Kommune, som viser en meget høj tilfredshed med samarbejdet og Rejseholdets tilbud.

En gave for virksomhederne

Besvarelser fra virksomhederne viser, at 94 procent er tilfredse eller meget tilfredse med Rejseholdets indsats, og 77 procent angiver, at Rejseholdet i høj eller meget høj grad skaber værdi for virksomheden.

Rejseholdets indsats får af flere virksomheder rosende ord med på vejen. Her omtales indsatsen blandt andet som ’en gave for virksomheden, som forstår at støtte den enkelte medarbejder og hjælper dem med at se andre muligheder end blot en sygemelding’, og en indsats der ’giver nogle helt andre muligheder end en chef-til-medarbejder-samtale, men en uvildig og neutral coach, som kan snakke med de medarbejdere, der har svært ved at få arbejdslivet til at fungere’.

”Rejseholdet har virkelig formået at reducere antallet af sygedagpengeforløb markant, hvilket både styrker medarbejdernes tilknytning til arbejdsmarkedet og giver væsentlige besparelser for virksomhederne og kommunen. Det understreger vigtigheden af en målrettet og forebyggende indsats”, sig Arbejdsmarkedsudvalgets formand, Jan Prokopek Jensen, i en pressemeddelelse.

Værdifuldt redskab for lægerne

Blandt de deltagende lægehuse svarer 75 procent, at Rejseholdet i høj grad er et værdifuldt redskab, som giver lægerne nye muligheder for at hjælpe patienterne. Hos de almene læger oplever de normalt, at det ofte kan være svært at hjælpe borgere, der kommer ind med symptomer, der alene er relateret til arbejdet.

Her formår Rejseholdet at træde til med støtte til at undgå en sygemelding ved hjælp af coachende samtaler, hvor medarbejderen bliver afklaret om sin situation og sine handlemuligheder.

”Udgifterne til sygedagpenge er en betydelig post for kommunen og hver sag dækker over et menneske, der på en eller anden måde ikke har det godt.

Rejseholdets indsats, der tager udgangspunkt i den enkelte borgers situation og ansvar for selv at komme tilbage på sporet, giver tydeligt positive resultater. Det er til gavn for både den enkelte borger, virksomhedernes bundlinje og den kommunale økonomi, siger næstformand Kristian Bonefeld.

På baggrund af undersøgelserne har Rejseholdet blandt andet udvidet servicen til, at medarbejdere nu også kan henvende sig til Rejseholdet op til 14 dage efter, de er blevet sygemeldt.